מהו שיקום וכיצד הוא עובד?

שיקום הוא תהליך של שיפור תהליך ההחלמה לאחר פציעה. זוהי סדרה של טיפולים ותרגילים כדי לעזור לאדם לחזור לחייו הרגילים. מטרת השיקום לאחר תאונה היא לעזור לאנשים להחזיר לעצמם כמה ש יותר עצמאות וללמוד לחיות עם המגבלות החדשות שלהם.

שיקום תעסוקתי ע"י ביטוח לאומי הינו סיוע להשתלבות במעגל העבודה, לאנשים בעלי מוגבלות והוא כולל : אבחון תעסוקתי, לימודים אקדמיים או תעודה, תמיכה וסיוע בהשמה בעבודה. במסגרת השיקום התעסוקתי של ביטוח לאומי, משולמים דמי שיקום העוזרים ומקלים בהתנהלות הכלכלית היומיומית והבסיסים. כמו כן, דמי השיקום כוללים גם מימון שכר הלימוד, תשלום נסיעות, מימון חומרי לימוד ועוד.

השיקום יכול להתבצע בדרכים שונות, כאשר הנפוצות ביותר הן פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. פיזיותרפיסטים מסייעים למטופלים לשפר את התנועה והכוח שלהם, בעוד שמרפאים בעיסוק עובדים על פעילויות הנחוצות לחיי היומיום.

השיקום התעסוקתי של ביטוח לאומי עוזר בתהליך ההחלמה, מפציעה או החלמה ע"י הפניה לפיזיותרפיה או לריפוי בעיסוק וזאת, בכדי לעזור לך לחזור לשגרה רגילה ונורמלית, כמו שהייתה לפני התאונה או מחלה.

<a href='https://career.ruppin.ac.il/%D7%A9%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%9D-%D7%9E%D7%A7%D7%A6%D7%95%D7%A2%D7%99-%D7%91%D7%99%D7%98%D7%95%D7%97-%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%99/'>שיקום תעסוקתי של ביטוח לאומי</a>

שיקום הוא תהליך פיזי, נפשי וחברתי של החלמה לאחר פציעה או מחלה ובין היתר, גם תהליך שיקום יכולתו של האדם לתפקד בחברה. חשוב לציין ששיקום, הכוונה גם לטיפול פסיכולוגי , ולא רק פיזיותרפיה. השיקום מתקיים בדרך כלל במרכז שיקום אשפוז או במרפאת שיקום חוץ, אך יכול להתקיים גם בבית.

פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וריפוי בדיבור הם כולם חלק מהשיקום- הם עוזרים לאנשים להחזיר את כישוריהם ויכולותיהם על ידי שימוש בתרגילים המותאמים לצרכיו של כל מטופל.

שיקום הוא תהליך החלמה מפציעה או מחלה. לאחר תאונה קשה, השיקום עלול לקחת זמן רב. זה יכול לקחת שבועות, חודשים ולפעמים שנים עד שמישהו יחזור לעצמו. מדובר בתהליך ארוך וקשה, שדורש סבלנות ומסירות.

 

התהליך לשיקום תעסוקתי ע"י ביטוח לאומי

מתן זכאות לשיקום תעסוקתי של ביטוח לאומי כולל בתוכו הגשת הטפסים הרלוונטיים והדרושים – באתר של ביטוח לאומי ניתן למצוא את הרשימה המפורטת. דמי השיקום משולמים בהתאם לחוק ובכפוף לתנאים מסויימים, כגון : נוכחות בכל השיעורים   ועמידה במטלות שניתנות. אם תקבל דמי שיקום במסגרת השיקום התעסוקתי של ביטוח לאומי, יהיה לך פטור על תשלום אגרות לקופ"ח, לחלק מועט של השירותים, בהצגת הפטור : ביקור אצל רופאים מומחים, התחייבות לבית החולים וביקורים במכונים ובמרפאות חוץ.

השיקום התעסוקתי ע"י ביטוח לאומי עוזר לך גם במהלך כל תקופת הלימודים, בהתאם לקשיים ולממצאים שעלו – אסטרטגיות למידה, כלי כתיבה, נסיעות, תמלול, ליווי, הקראות ושיעורי עזר.

בכל משך השיקום התעסוקתי של המוסד לביטוח לאומי, ישנו ליווי צמוד של עובד סוציאלי, עד להשתלבות בשוק העבודה, ויבנו עבורך תכנית שיקומית אישית, תוך התחשבות ברמת הפציעה, זמן ההחלמה וגורמים נוספים, וכל זה על מנת להקל עליך בכל הליך ההחלמה הארוך והלא פשוט.

שיקום לנפגעי איבה

אדם אשר נפגע מפעולות איבה זכאי לתגמול, וזאת על פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה ושחל עליו " חוק נכים" או ו- "חוק משפחות חיילים שנספו במערכה".

השיקום יעשה באחד משני המסלולים הבאים :

1. הכשרה מקצועית והשכלה גבוהה

2. שיקום כלכלי בעסק עצמאי

תכנית השיקום תתבסס על כישוריו של הזכאי לקבלת הגמלה והיכולות הפיזיות שלו ובליווי פקיד שיקום, אשר יסייע בבחירת מסלו השיקום הנכון והמתאים, בהתאם לאמור לעיל.